Wat is crisiscommunicatie?

0
27

Lobby & adviesbureau Public Matters legt uit wat crisiscommunicatie is. Crisiscommunicatie is een communicatievorm voor onverwachte situaties. Hierbij kan het mogelijk zijn dat de situatie schadelijk is voor het bedrijf en u hierbij onder tijdsdruk staat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan situaties als het ontstaan van brand in uw bedrijfspand, productie- of leveringsproblemen of onverantwoord handelen. Wanneer het bedrijf niet juist reageert kan het leiden tot extra reputatieschade. Het is daarom noodzakelijk dat u snel, transparant en effectief communiceert tijdens een dergelijke situatie.

Waarom is crisiscommunicatie belangrijk?

Een crisis kan dus reputatieschade opleveren. Een negatief beeld over uw organisatie kan leiden tot verlies van klanten en een dalende omzet. Het is dus belangrijk hoe uw bedrijf communiceert tijdens zo’n situatie. Niet communiceren is daarbij nog schadelijker. Er staan genoeg journalisten klaar om een vernietigd stuk over uw bedrijf te schrijven wanneer u een fout maakt en daar onjuist op reageert. Bij gebrek aan communicatie kan u ook het vertrouwen van de stakeholders schade toebrengen. Zij ontvangen namelijk informatie via een derde partij. Er is hierbij sprake van framing. Dit kunt u beïnvloeden door het verhaal goed te communiceren.
  • De kans op reputatieschade verminderen
  • Voorkom verlies van klanten en dalende omzet
  • Het vertrouwen van stakeholders behouden

Hoe ga je om met crisiscommunicatie?

Wanneer een crisis ontstaat kunt u het verhaal beheersen door goed te communiceren. Maar hoe pakt u een crisiscommunicatie aan? Analyseer de situatie aan de hand van de volgende 5 stappen:

  • Analyseer de situatie, met wie heb je te maken en wat is de situatie?
  • Stuur aan richting de best mogelijke uitkomst
  • Toon empathie, geef stakeholders het gevoel dat ze gehoord worden
  • Handel snel, geef een betekenis aan de emoties van de betrokkenen. (De coronacrisis is een uitstekend voorbeeld van crisiscommunicatie)
  • Pas de communicatie aan op de doelgroep, zorg dat de communicatie is aanpast en dat daarvoor de juiste middelen zijn gekozen
  • Communiceer op de juiste momenten, zorg dat de communicatie op tijd plaatsvindt en op voorspelbare momenten

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here